A Betonkenuról

A Betonkenu Kupa magyarországi létrehozói, a fővédnök Dr Balázs L György, a BME egyetemi tanára, az ötletgazda és névadó támogató Mapei és a rendezvény szervezője a Sailforyou 2012-ben hívták életre az eseményt. A magyar betontechnológia történetének meghatározó mérföldköve volt 2012, hiszen megszülettek az első magyarországi betonkenuk, melyek sikeresen helytálltak a vízi próbatételen is. Az úttörő munkában résztvevő egyetemisták, oktatók, betontechnológus szakemberek számára világossá vált, hogy a betonkenuzás olyan kaland, amelyet folytatni érdemes és kell. A sajtó és a betonszakma is igen élénk érdeklődést mutatott ezen sokrétű építőipari anyag kreatív felhasználási módja iránt.

A betonkenuzás története nemzetközi szinten:

„Egy derűs napon 1981 májusában egy platós kocsi hajtott keresztül lassan a Kickapoo State parkon. Néhány piknikező észrevette, ahogy elhalad. Azok, akik nem láttak semmi szokatlant az ormótlan kinézetű tárgyban, ami nyugalomban hevert a platón, ők gyorsan visszafordultak a Barbequikhoz és a frizbijükhöz. Kevesen eszméltek rá arra, hogy látták a világ egyik első betonkenuját, ahogy halad az úton az első betonkenu versenyére.” (Young and Gilbert 2005) 

1969 végén, professzor Clyde Kesler javasolta diákoknak, hogy a beton tulajdonságai és viselkedése tükrében, megpróbálhatnának építeni egy kenut betonból. Ez hír hamar eljutott professor John McLaughlin-hoz, aki az építőmérnökök vezetője volt a közeli Purdue-i Egyetemen. Az igazi verseny-szellem elérte a campust, a diákok Charles Scholer és Robert Lee professorok irányítása alatt dolgoztak, gondosan őrzött ajtók mögött Purdue-i Beton Laboratóriumában és azt tervezték, hogy egy hasonló hajót hoznak létre. A University of Illinois kapta a kihívást a beton kenuval való versenyzésre. 

A két iskola 1971. május 16-án találkozott, a világ első beton kenu versenyén az Inland tavon, Az Illinois-i kenu 163 kg-os volt, a Purdue-i pedig 57. A nagy favorit könnyebb Purdue evezősei kevésbé tehetségesek voltak a beton kenu sajátos irányításában. Felborultak éppen a célvonal előtt, elvesztették a döntő futamot, és Illinois az ötödik egyben utolsó futamot megnyerte, így 3-2-re megnyerték az áhítozott trófeát. Purdue nyerte a vigaszdíjat, egy beton "életmentő úszógumit"ami normál súlyú betonból készült és olyan nehéz, hogy két férfi kell felemeléséhez. 

 

Németországban a betonkenu versenyek 1986-ban kezdődtek, mikor megrendezték az első versenyt Limberg an der Lahnban. A versenyek minden második évben kerültek megrendezésre egészen 2002-ig. A 3 év lemaradás után a versenyt újraindították 2003-ban Heidelbergben. Amikor a 11. Német Betonkenu-Regattát tartották 2007-ben Hanoverben, a legjobb három helyezett, mind a nőknél, mind a férfiaknál, automatikus kvalifikációt kapott, hogy evezzenek a világbajnokok ellen a világbajnokságon WM-ben 2007-ben. 2011-től több mint 90 csapat regisztrált a német nemzetközi versenyre, ahova más országokból is érkeztek nagy létszámban a versenyzők, beleérte Svájcot és Hollandiát is.

Forrás:

http://www.betonkenu.hu/a-versenyrol/

John A. Gilbert: A brief history of concrete canoeing, Concrete Canoe Magazin, 2006 spring